سرخط خبرها

فعالیت خیران محله پردیس: کیسه‌های خالی، دست‌های پر

  • کد خبر: ۲۸۳۱۹
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
فعالیت خیران محله پردیس: کیسه‌های خالی، دست‌های پر
خیران محله پردیس و مسجد الغدیر در روز‌های کرونایی فعال بودند
محبوبه فرامرزی/شهرآرانیوز - مسجد الغدیر در محله پردیس پایگاه مهمی است. در این محله بچه مسجدی‌ها آدم‌های اثرگذاری هستند. جوان‌ها و نوجوانان محله پردیس اوقات فراغتشان را در این مسجد می‌گذرانند. دلبستگی مردم محله به این مسجد بیشتر به این دلیل است که ساخت مسجد از سوی یک خیر انجام نشده است بلکه همه مردم محله خیرانی بودند که مسجد الغدیر را خشت به خشت روی هم گذاشتند و ساختند.
 
به همین دلیل این مسجد خانه دوم مردم محله از پیر و جوان و خرد و کلان محسوب می‌شود. در این گزارش به یکی از اقدامات خلاقانه و زیبای جوانان مسجد‌الغدیر پرداخته‌ایم. گفت‌وگوی ما با امام جماعت این مسجد را بخوانید.

مسجدی مردمی
به گفته داوود طوسی، کلنگ مسجدالغدیر در محله پردیس را امام جمعه مشهد زده است: «سال ۱۳۸۵ کلنگ این مسجد زده شد. آن زمان من امام جماعت نبودم، اما خبر دارم صفر تا صد این مسجد را مردم محله ساخته‌اند. همان‌طور که مسجد آرام آرام به کمک مردم ساخته می‌شد مسجد‌الغدیر مرکز مناسبت‌ها و تعاملات مردمی هم می‌شد.»

منظور امام جماعت فعلی مسجد‌الغدیر از ساخت مردمی این مسجد این است که اهالی محله از یک هزار تومان تا چند میلیون تومان در ساخت مسجد همراهی کرده‌اند. از وقتی هم که مسجد ساخته شده بانی خیر بوده است: «من از سال ۹۱ امام جماعت این مسجد هستم آن موقع هم هنوز ساخت مسجد به اتمام نرسیده بود. طوری که سال ۹۴ شبستان مسجد ساخته شد. بالاخره بنای مسجدالغدیر به مساحت ۷۰۰ متر به اتمام رسید.»

پیک سوپرمارکت شدیم
امام جماعت مسجد‌الغدیر در توضیح اقدامات این مسجد در زمان کرونا می‌گوید: وقتی مردم در قرنطینه بودند برای اینکه اهالی از خانه‌هایشان خارج نشوند با چهار سوپرمارکت پرفروش محله هماهنگ کردیم و مردم به صورت تلفنی اقلام مورد نیازشان را سفارش می‌دادند و ما با موتور و دوچرخه به دستشان می‌رساندیم. این طرح تا یک ماه انجام می‌شد.

غربالگری سلامت اقدام دیگر این مسجد در ایام کرونا بود: «با کمک پایگاه بسیج‌الغدیر، با مجور مرکز بهداشت و سپاه پاسداران به در منازل تک تک اهالی محله رفتیم و اطلاعات خانوار را جمع‌آوری کردیم. هم‌زمان با دریافت اطلاعات خانوار و شناسایی افراد مشکوک به کرونا، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی هم انجام شد.»

وی در ادامه درباره ضدعفونی محله‌شان هم اینطور توضیح می‌دهد: طی این مدت در کنار توزیع ماسک و مواد ضدعفونی هم‌زمان تمامی کوچه‌ها، معابر، اماکن از جمله نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها، عابربانک و ... ضدعفونی می‌شد. این اقدام تا پایان کرونا ادامه دارد. ضدعفونی در محله اواخر شب و با کمک ۲۰ نفر از جوانان مسجدی انجام می‌شود.

کیسه نذری در پردیس
ویروس کرونا تنها سلامت مردممان را به خطر نینداخت بلکه اقتصادمان را نیز تحت‌الشعاع قرار داد، طوری که بسیاری از کاسبی‌ها از رونق افتاد و در برخی مغازه‌ها تخته شد. به گفته طوسی، در ابتدای شیوع کرونا بچه‌های مسجدالغدیر به کمک خیران کار جمع‌آوری کمک‌های مردمی، خرید و بسته بندی اقلام مورد نیاز نیازمندان را شروع کردند.
 
سبد کالایی که آن‌ها تهیه کردند شامل برنج، حبوبات، ماکارونی، روغن و... بود. چنانکه در همان ماه اولی که کرونا زندگی معیشتی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده بود توانستند ۱۰۰ سبد کالا تهیه کنند و به دست افراد نیازمند برسانند. در مرحله بعدی قبل از شروع سال نو دوباره همین بروبچه‌ها آستین بالا زدند و ۱۰۰ سبد کالای دیگر را به خانواده‌های نیازمند تحویل دادند. در سومین مرحله آن‌ها پیش از نیمه شعبان گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند هزینه برگزاری جشن تولد حضرت حجت را صرف تهیه سبد کالا کنند: «به دلیل کرونا نمی‌شد در محله جشنی برگزار کنیم، تصمیم گرفتیم هزینه‌اش را صرف نیازمندان کنیم، در این مرحله ۳۱۳ سبد کالا به کمک خیران محله تهیه شد.»

منظور طوسی از خیران بسیاری از مردم محله پردیس بود که گاهی حتی اگر شده با یک هزار تومان در دستگیری از نیازمندان سهیم شدند: «با اهدای این ۳۱۳ سبد کالا دیگر وضعیت مالی مسجد در شرایط کمک به نیازمندان نبود و لااقل می‌دانستیم تا مدتی پولی برای کمک نداریم، اما وقتی صحبت‌های حضرت آقا درباره کمک مؤمنانه را شنیدیم دور هم جمع شدیم تا فکرهایمان را روی هم بگذاریم و چاره‌ای پیدا کنیم. بالاخره با الهام گرفتن از طرحی که در محله اجرا می‌کنیم تصمیم گرفتیم طرح کیسه نذری را اجرا کنیم.»

طوری که امام جماعت مسجد‌الغدیر برایمان تعریف کرد هر هفته چهارشنبه‌ها ظرف‌هایی بین اهالی محله توزیع می‌شود. آن‌ها ظرف‌ها را به خانه می‌برند و پنجشنبه هر غذایی که در خانه داشتند کمی بیشتر می‌پزند تا کفاف پر کردن ظرف خالی مسجد را بدهد سپس ظرف‌های پر عصر جمعه در مسجد جمع می‌شود و شب جمعه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ ظرف غذا‌های سالم و خانگی بین نیازمندان توزیع می‌شود.
 
بروبچه‌های مسجدالغدیر با الهام از این طرح یک‌هزار کیسه خالی بین اهالی محله توزیع کردند. آن‌ها به مردم نبات متبرک حرم رضوی دادند و کیسه‌ها را تحویل مردم دادند تا هر چه دلشان خواست خواربار در آن بگذارند: «۲ هزار و ۲۰۰ کیلو مواد غذایی با همین طرح جمع‌آوری کردیم ۵۰ بسته ۵ کیلویی برنج و ۳ گوسفند هم در همین طرح خیران اهدا کردند. با همین کیسه‌های نذری ۲۵۰ سبدکالا که در آن گوشت هم بود بین نیازمندان توزیع شد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->